Valoracions
Les intervencions individuals poden ser valorades amb una escala basada en
la teoria del coneixement separat i connectat. Aquesta teoria us pot
ajudar a veure les interaccions humanes d'una altra manera. Descriu dues formes
diferents d'avaluar i aprendre sobre les coses que veiem i sentim. Tot i que
cadascun de nosaltres utilitzem aquests dos mètodes en diferent mesura
en diferents ocasions, pot ser útil com exemple per entendre'ns prendre
dues persones , una que sigui majoritàriament un coneixedor separat,
en Joan, i l'altra que sigui majorment una coneixedora connectada, la Maria.
- En Joan prefereix romandre tan 'objectiu' com sigui possible sense incloure
sentiments ni emocions. En una discussió amb altres persones d'idees
diferents ell s'estima més defendre les seves pròpies idees
i usar la lògica per trobar escletxes en les idees dels oponents. És
crític amb les idees noves a no ser que siguin fets provats per fonts
reputades, com ara llibres, persones respectades o l'experiència directa.
En Joan és un exemple de coneixedor separat.
- La Maria és més sensible a les altres persones. Està
preparada per a l'empatia i tendeix a escoltar i fer preguntes fins que sent
que pot connectar i "entendre les coses des del seu punt de vista".
Aprèn a través de provar a compartir les experiències
que porten al coneixement a altres persones. Quan parla amb altres evita la
confrontació i molt sovint prova d'ajudar-los si pot veure la manera
de fer-ho, usant suggeriments lògics. La Maria és un bon exemple
de coneixedora connectada.
Us heu fixat que el coneixedor separat és home i la connectada és
dona? Alguns estudis han demostrat estadísticament que aquesta és
la realitat, tot i que hi ha casos individuals en tot l'espectre que va entre
aquests dos extrems. Per a un grup d'aprenents efectiu i col·laboratiu
seria ideal si tothom fos capaç d'usar AMBDUES maneres de conèixer.
En una situació concreta com un fòrum electrònic una intervenció
particular pot mostrar alguna de les dues característiques i fins i tot
les dues. Algú que general és un bon coneixedor 'connectat' pot
fer alguna intervenció molt 'separada', i a la inversa. L'objectiu de
valorar cada intervenció usant aquesta escala és:
a) ajudar-vos a pensar sobre aquestes qüestions quan llegiu
altres intervencions i b) proporcionar retroalimentació a cada autor
sobre com els veuen els altres.
Els resultats no s'usen en l'avaluació dels estudiants, només són
per ajudar a millorar la comunicació i l'aprenentatge.
Si hi esteu interessats, aquestes són algunes referències d'articles
dels autors que originalment van desenvolupar aquestes idees:,
- Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986).
Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York,
NY: Basic Books.
- Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women:
Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
- Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal
education, 75(5), 14-19.
- Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage
of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
- Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired
by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY:
Basic Books.
- Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield,
A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards
Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
- Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.